Cineinfinito #125: Tom Palazzolo

CINEINFINITO / Centro Cultural Doctor Madrazo
Viernes 28 de Febrero de 2020, 18:00h. Centro Cultural Doctor Madrazo
Calle Casimiro Sainz, s/n
39004 Santander

Programa:

Pigeon Lady (1966), 16mm, color y b&w, sonora, 26 min
Love It / Leave It (1970), 16mm, color, sonora, 14 min
Jerry’s Deli (1976), 16mm, color, sonora, 9 min

Formato de proyección: HD (nuevos transfers digitales cortesía de Chicago Film Archive)

Agradecimiento especial a Tom PalazzoloChicago Film Archive, Matt Schwarz, Olivia Babler y Alejandro Fernandez


Tom Palazzolo (1937) nació en St. Louis (Missouri) en 1937. Su interés por la pintura lo llevó a trasladarse a Chicago en 1960 para cursar estudios en la Escuela del Instituto de Arte de Chicago, donde también estudió fotografía con Kenneth Josephson. Ken alentó el interés de Tom por el cine; a Tom se le permitió utilizar una cámara Bell & Howell de 16 mm que había donado al departamento un operador veterano de la Segunda Guerra Mundial. Tom terminó sus primeras películas poco después de obtener sus títulos de licenciatura y máster en fotografía en 1965. En este momento, también comenzó a enseñar arte y fotografía en el Richard J. Daley College.

En la década de 1960 Tom se asoció con un grupo de cineastas “underground” y en 1968 se le dedicó una sesión monográfica en el MoMA. Ese mismo año se casó con Marcia Daehn. Tom fue contratado en 1969 por la Agencia de Información de los Estados Unidos (USIA) para difundir y analizar películas independientes americanas en Oriente Medio. Su misión era mostrar cómo la democracia estadounidense permitía mayor libertad y creatividad que otras formas de gobierno. Antes de partir para esta gira, la oficina de Washington informó a Tom que NUNCA debía mencionar la participación de Estados Unidos en Vietnam.

Tom ha seguido hasta hoy elaborando y proyectando documentales, incluido un retrato del artista callejero sin techo Lee Godie en el que está trabajando actualmente. En 2018 sus obras fueron incluidas en la exposición “Never a Lovely So Real: Photography and Film in Chicago, 1950-80” del Instituto de Arte de Chicago. También ha sido programado en el Whitney Museum of American Art, Lincoln Center, Robert Flaherty Film Seminar, Museum of Contemporary Art, el New Wing of the Art Institute de Chicago, Gene Siskel Film Center y el Walker Art Museum, entre otros lugares.

Tom ha recibido becas y premios del American Film Institute, National Endowment for the Arts, Illinois Arts Council, Center for New TV, Illinois Academy of Art y la Andy Warhol Foundation, así como una beca de la National Film Preservation Foundation para conservar una selección de películas en 2006. Han escrito sobre su obra Roger Ebert (Sun-Times), Gene Siskel (Tribune), New York Times, Variety, Village Voice y London Times, entre otros, y sus obras se han proyectado en festivales como el Internacional de Chicago, Ann Arbor, Nueva York, Cannes (fuera de competición), Edimburgo, y otros. Le han dedicado retrospectivas el Museo de Arte Contemporáneo de Chicago en 1977 y Arsenal –Instituto de Cine y Videoarte de Berlín– en 1989. –Chicago Film Archive

Tom Palazzolo (1937) was born in St. Louis, MO in 1937. His interest in painting led him to move to Chicago in 1960 and begin studying at the School of the Art Institute of Chicago, where he also studied photography with Kenneth Josephson. Ken encouraged Tom’s interest in filmmaking, and Tom was given use of a Bell and Howell 16mm camera that had been donated to the department by a veteran WWII cameraman. Tom’s first films were completed shortly after his graduation with both bachelor’s and master’s degrees in photography in 1965. At this time, he also began teaching art and photography at Richard J. Daley College.

In the 1960s Tom was associated with a group of “underground” filmmakers and in 1968 had a one-person film show at MOMA. That same year he married Marcia Daehn. Tom was then hired in 1969 by the US Information Agency (USIA) to show and discuss American independent films in the Middle East. His mission was to show how American democracy allowed for greater freedom and creativity than other forms of government. Before leaving on the tour, the Washington office informed Tom that he should NEVER mention the United States’ then-involvement in Vietnam.

Tom has continued making and showing documentary films right up to the present, including a portrait of homeless street artist Lee Godie currently in the works. In 2018, his work was part of the Art Institute of Chicago’s “Never a Lovely So Real: Photography and Film in Chicago, 1950-80” exhibition. He has also been featured at the Whitney Museum of American Art, Lincoln Center, Robert Flaherty Film Seminar, Museum of Contemporary Art, the New Wing of the Art Institute of Chicago, Gene Siskel Film Center, and the Walker Art Museum, among other venues.

Tom has been the recipient of grants and awards from the American Film Institute, National Endowment for the Arts, Illinois Arts Council, Center for New TV, Illinois Academy of Art, and the Andy Warhol Foundation, as well as a National Film Preservation Foundation grant to preserve a selection of films in 2006. His work has been reviewed by Roger Ebert (Sun-Times), Gene Siskel (Tribune), New York TimesVarietyVillage Voice, and London Times, among others, and has screened at festivals including the Chicago International, Ann Arbor, New York, Cannes (out of competition), Edinburgh, and more. Tom has had retrospectives at the Museum of Contemporary Art Chicago in 1977 and at Arsenal – Institute for Film and Video Art in Berlin, Germany, in 1989 –Chicago Film Archive


Pigeon Lady (1966)

Pigeon Lady es un documental de observación centrado en las idas y venidas cotidianas de una mujer mayor en Chicago. Palazzolo la filma caminando, llevando una bolsa de la compra y deteniéndose para arrojar migas de pan a palomas y otros pájaros. La distancia de Palazzolo hace que la película sea un retrato de la ciudad tanto como de la “dama de las palomas”. Acompañada con piezas de música clásica (“Los pájaros” de Ottorino Respighi, “Sinfonía nº 1 en re mayor” de Gustav Mahler y “Tristán e Isolda” de Richard Wagner), la película es delicada y sensible, pero también contiene indicios del humor y la inclinación por motivos excéntricos que llegarían a definir las películas posteriores de Palazzolo. Roger Ebert calificó a Pigeon Lady como una “obra maestra” y “una de las películas experimentales más conmovedoras” que había visto nunca. –Chicago Film Archive

Pigeon Lady is an observational documentary centered around the everyday comings and goings of an elderly woman in Chicago. Palazzolo films her walking, carrying a shopping bag, and stopping to toss bread crumbs to pigeons and other birds. Palazzolo’s distance from her renders the film a portrait of the city as much as it is of the “pigeon lady.” Set to classical music including Ottorino Respighi’s “The Birds,” Gustav Mahler’s “Symphony No. 1 in D Major,” and Richard Wagner’s “Tristan und Isolde,” the film is tender and sensitive, yet hints at the humor and penchant for oddball subjects that would come to define Palazzolo’s later films. Roger Ebert called Pigeon Lady a “masterpiece” and “one of the most moving experimental films” he had ever seen. –Chicago Film Archive


Love It / Leave It (1970)

“LOVE IT / LEAVE IT trata de forma estridente los colores patrióticos, el fútbol, la desnudez y los desfiles con estribillo de “Love It” y se integra en la interpretación de pesadilla que Tom Palazzolo hace de la espantosa Norteamérica. Suena la canción principal de este programa [en el Whitney] y es un buen comienzo para decidir Leave It (Abandonarla)” –Archer Winston, New York Post

“Como filmación, es fascinante”. –The New York Times

“Parece en parte el tipo de patriotismo fuera de control … de Desert Storm (Tormenta del Desierto)” –J. Hoberman

“LOVE IT/LEAVE IT is a raucous treatment of patriotic color, football, nudity and parades set to a refrain of ‘Love It’ and coalescing into Tom Palazzolo’s nightmare rendition of America the Awful. It sounds the theme song of this program [at the Whitney] and gives you a pretty good start on deciding to ‘Leave It.'” – Archer Winston, New York Post

“[A]s filmmaking it’s riveting.” –The New York Times

“A part of it looks like the kind of out-of-control patriotism … of Desert Storm.” –J. Hoberman


Jerry’s Deli (1976)

Jerry Meyers lleva 29 años chillando a los clientes que se acercan a su tienda de delicatesen; la película intenta explicar por qué la gente sigue volviendo.

“Gran premio para la cámara más rápida del Medio Oeste. Haber capturado la esencia de Jerry y su delicatesen en acción demuestra que este cineasta es de los pocos que pueden hacer del documental una forma de arte elevado, comparable a la mejor pintura de retrato; y llevarlo, posiblemente, un paso más allá.” –Larry Jordan –Chicago Film Archive

For 29 years Jerry Meyers has screamed and yelled at the customers who came into his deli – the film attempts to explain why people keep coming back for more.

“A top award for the Fastest Camera in the Midwest. To have captured the essence of Jerry and his deli-in-action proves this filmmaker one of the few who can make the documentary a high art form, comparable to the best portraiture painting; and taking it, possibly, one step farther.” —Larry Jordan, Judge –Chicago Film Archive


Traducción de textos: Javier Oliva