Cineinfinito #192: Barbara Hammer

CINEINFINITO / Centro Cultural Doctor Madrazo
Viernes 4 de Marzo de 2022, 18:30h. Centro Cultural Doctor Madrazo
Calle Casimiro Sainz, s/n
39004 Santander

Programa:

Contribution to Light (1968), Super 8mm, silente, color, 3:42 min
The Baptism (1968), Super 8mm, silente, color, 9:21 min
Death of a Marriage (1969), Super 8mm, silente, color, 3:09 min
Cleansed II (1969), Super 8mm, silente, color, 7:43 min
Aldebaran Sees (1969), Super 8mm, silente, color, 3:15 min
Clay I Love You II (1968-69), Super 8mm, silente, color, 5:19 min
White Cassandra (1970), Super 8mm, silente, color, 4:08 min

Total: 37min

Formato de proyección: HD (2K, copias cortesía de Hammer Estate y Electronic Arts Intermix)

Agradecimiento especial a Hammer Estate y Electronic Arts Intermix (EAI), New York


Barbara Hammer nació el 14 de mayo de 1939 en Hollywood, California. Es una artista visual que trabaja principalmente en cine y vídeo. Ha realizado más de 80 obras de imágenes en movimiento, a lo largo de una carrera de 40 años. Está considerada como una pionera del cine queer.

En 2013 obtuvo una beca Guggenheim para su película Waking Up Together (Despertando juntas) sobre la poeta Elizabeth Bishop. En ese mismo año fue elegida por la Fundación de Marie Walsh Sharpe para trabajar en la proyección de performance.

Hammer fue distinguida con una retrospectiva de un mes en el MoMA de Nueva York entre el 11 de septiembre y el 13 de octubre de 2010. En febrero de 2012 tuvo una retrospectiva también de un mes en la Tate Modern de Londres, seguida por otras en el Jeu de Paume de París en junio de 2012 y en el Festival Internacional de Cine de Toronto en octubre de 2013.

Como artista está representada por la Galería Koch Oberhuber Woolfe de Berlín, en la que realizó su primera exposición individual entre el 11 de febrero y el 17 de abril de 2011, y su tercera exposición de collages y dibujos en otoño de 2014.

Generations (2010, realizada con Gina Carducci) y Maya Deren’s Sink (2011), sus dos películas más recientes, ganaron el premio Teddy a los mejores cortometrajes en el Festival de Berlín de 2011. Sus películas experimentales de los años 70 tratan a menudo temas tabú tales como la menstruación, el orgasmo femenino y la sexualidad lésbica. En los 80 utilizó la técnica de la impresora óptica para explorar la percepción y la fragilidad de la vida misma de las películas de 16 mm.  Optic Nerve (1985) y Endangered (1988) fueron seleccionadas por las bienales del Whitney Museum of American Art Biennials (1985, 1989, 1993).

En febrero de 2007 fue distinguida con un homenaje y retrospectiva en el Centro de Imagen Digital de la Universidad de Cultura China de Taipei (Taiwan), financiado por el festival de cine Women Make Waves. En 2008 se le concedió el premio Leo del Flaherty Film Seminar por su significativa contribución al cine documental. En abril de ese año, Diving Women of Jeju-do, presentada por Hammer, inauguró el Festival Internacional de Cine de Mujeres de Seúl, y después viajó a Pekín, donde proyectó sus películas lésbicas de los años 70 en un congreso feminista y en un nuevo centro LGTQ. En 2011 asistió al 10º Festival de Cine Queer de Pekín; también viajó a Shanghai y Xi’an para mostrar su obra en organizaciones pequeñas y sin financiación.

En marzo de 2010 su libro Hammer! Making Movies Out of Sex and Life, publicado por

The Feminist Press de la Universidad de Nueva York fue lanzado con una performance en el Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art en el Museo de Arte de Brooklyn. La gira del libro en 2010 incluyó Hammer Museum (Los Angeles, California), The University of Michigan en Ann Arbor; el British Film Institute en Londres, el Experimental Film Congress en Toronto; el Departamento de Artes Visuales de San Diego de la Universidad de California, el Festival Crossroads de la San Francisco Cinematheque, el Northwest Film Center en el Portland Art Museum, y el Northwest Film Forum en Seattle (Washington).

Barbara Hammer da clases todos los veranos en la European Graduate School en Saas-Fee (Suiza). Vive y trabaja en Nueva York y Kerhonkson (New York).

Barbara Hammer was born on May 15, 1939 in Hollywood, California. She is a visual artist working primarily in film and video. She has made over 80 moving image works in a career that spans 40 years. She is considered a pioneer of queer cinema.

In 2013 she received a Guggenheim Fellowship for a film Waking Up Together on the poet Elizabeth Bishop. She was awarded the same year a Marie Walsh Sharpe artist studio to work on performance projection.

Hammer was honored with a month long retrospective at The Museum of Modern Art in New York City from September 11-October 13, 2010. In February 2012 she had a month long retrospective at The Tate Modern in London followed by retrospectives in Paris at Jeu de Paume in June 2012 and the Toronto International Film Festival in October 2013.

Her work is represented by the gallery Koch Oberhuber Woolfe in Berlin, Germany where her first solo exhibition ran from February 11-April 17, 2011 and her third exhibition of collages and drawings in fall 2014.

Generations, 2010 (made with Gina Carducci), and Maya Deren’s Sink, 2011, her two most recent films won the Teddy Award for Best Short Films at the 2011 Berlinale. Her experimental films of the 1970’s often dealt with taboo subjects such as menstruation, female orgasm and lesbian sexuality. In the 80’s she used optical printing to explore perception and the fragility of 16mm film life itself. Optic Nerve (1985) and Endangered (1988) were selected for the Whitney Museum of American Art Biennials (’85,’89,’93). Her documentaries tell the stories of marginalized peoples who have been hidden from history and are often essay films that are multi-leveled and engage audiences viscerally and intellectually with the goal of activating them to make social change. Nitrate Kisses (1992) was chosen for the 1993 Whitney Museum of American Art Biennial. Hammer was a Fulbright Senior Specialist in Fall 2005 at the Bratislava Academy of Art and Design, Slovakia; she received the first Shirley Clarke Avant-Garde Filmmaker Award in October 2006 from New York Women in Film and Television; and the Women In Film Award 2006 from the St. Louis International Film Festival.

In February 2007, she was awarded a tribute and retrospective at the Chinese Cultural University Digital Imaging Center in Taipei, Taiwan sponsored by Women Make Waves Film Festival. The Leo Award from the Flaherty Film Seminar was presented to her in 2008 for making a significant contribution to documentary film. In April of that year, Diving Women of Jeju-do premiered at the Seoul International Women’s Film Festival where Hammer presented followed by a trip to Beijing where she showed her 1970 lesbian films to a Feminist Seminar and at a new LGTQI Center. In 2011 she was a guest of the 10th Beijing Queer Film Festival. She also traveled to Shanghai and Xi’an to show work at small, unfunded organizations.

Hammer’s experimental documentary film on cancer and hope, A Horse Is Not A Metaphor, premiered in June, 2008 at the 32nd Frameline International Lesbian and Gay Film Festival in San Francisco and in February, 2009 at DocFortnight at the Museum of Modern Art, New York. It won the Teddy Award for Best Short Film at the 2009 Berlinale and Second Prize at the Black Maria Film Festival. It was selected for Punta de Vista Film Festival in Bilbao, Spain; the Torino Gay and Lesbian Film Festival in Italy; the International Women’s Film Festival Dortmund/Koln, and the Festival de Films des Femmes Creteil among others.

In March 2010 her book, Hammer! Making Movies Out of Sex and Life published by The Feminist Press at the City University of New York was launched in a performance at the Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art at Brooklyn Museum of Art, New York. A 2010 book tour included The Hammer Museum, Los Angeles, California; The University of Michigan at Ann Arbor; the British Film Institute in London, England; the Experimental Film Congress in Toronto, Canada; the University of California at San Diego Visual Arts Department; the San Francisco Cinematheque Crossroads Festival; the Northwest Film Center at the Portland Art Museum, and the Northwest Film Forum in Seattle, Washington.

She teaches each summer at The European Graduate School in Saas-Fee, Switzerland. Barbara Hammer lives and works in New York City and Kerhonkson, New York.


Contribution to Light: Early Super 8 Films

“Hice estas películas antes de estudiar cine. Alguien me dio una cámara de Super 8 y me quedé embelesada al ver lo que podía hacer con ella, lo que podía registrar, lo cómoda que era de llevar, y especialmente la intimidad –cómo el cine podía expresar quién soy de una forma que no había encontrado antes.” — Barbara Hammer

«These films were made before I had taken a class on filmmaking. Someone gave me a Super 8 camera and I was smitten with what I could do with it, what it could record, the portability and, especially, the intimacy – how film could express who I am in a way I had not found before.» — Barbara Hammer

***

Contribution to Light (1968)

Contribution to Light se deriva de mi emoción y entusiasmo ante la luz reflejada y refractada. Filmé los bordes de piezas de cristal roto que descomponían los rayos de luz en miríadas de colores. Años después reconocí una estética compartida en el estudio de Stan Brakhage sobre un cenicero de cristal.” —Barbara Hammer

«Contribution to Light is all about my excitement and thrill at seeing reflected and refracted light. I shot the edges of pieces of found broken glass that streamed light rays broken into myriad colors. I saw, years later, a shared aesthetic in Stan Brakhage’s study of a crystal ashtray.» — Barbara Hammer


Death of a Marriage (1969)

“Pienso que Death of a Marriage es mi primer psicodrama –descubriendo imágenes y procedimientos cinematográficos para retratar mis emociones íntimas. Había construido a mano una casa en los bosques junto con mi marido, hice mis propias caballerizas y un estudio de artista. Sin embargo, el estilo de vida alternativo no borraba la sensación de estar atrapada, de un rol proscrito, y las restricciones. ¡Guau, guau, fuera!” — Barbara Hammer

«Death of a Marriage I think is my first psychodrama – finding images and filmic methods of portraying my interior emotional being. I had built by hand with my husband a home in the woods, made my own horse corral, and had an art studio. Yet the alternative lifestyle didn’t erase the feeling of entrapment, proscribed role, and constrictions. Yip, yip and away!» — Barbara Hammer


Cleansed II (1969)

Abstracciones de luz, sombras mates de manos, radicales cambios de exposición y el cuerpo subjetivo de la cineasta marcan esta temprana película de Hammer con el lenguaje cinematográfico que reaparecerá en su obra posterior. Rodada en el norte de California, en la costa de Sonoma y en los bosques del interior, la belleza y el brillo del silente Super 8 resulta vertiginosa y maravilla al espectador con el recuerdo de un tiempo anterior a la contaminación y destrucción que han transformado el paisaje.

Abstractions of light, hand shaped mattes, radical exposure changes and the subjective body of the filmmaker mark this early film of Hammer with filmic language that reappears in her later work. Shot in Northern California on the Sonoma Coast and in the woodlands, the beauty and sparkle of silent Super8 is breathtaking and wondrous reminding the viewer of a time before depletion and pollution marked the landscape.


Aldebaran Sees (1969)

“Aldebarán es la estrella más brillante de la constelación de Tauro. Hay cierta hybris (desmesura) en el hecho de reclamar ese ojo luminoso para mí misma. El mundo de Alderabán es luz proyectada, retro-proyectada y filmada de nuevo (antes de la optical printer), contemporáneo de los espectáculos de luces del barrio de Haight-Ashbury que acompañaban a las bandas de música en el auditorio Filmore de San Francisco.” — Barbara Hammer

«Aldebaran is the brightest star of the Taurus constellation. It is not without hubris that I claimed that light-seeing eye for myself. The world of Aldebaran is projected light, rear screened and filmed again, pre-optical printer, and contemporary with the Haight-Ashbury projection light shows that played behind the bands at The Fillmore.» — Barbara Hammer


Clay I Love You II (1968-69)

En un viaje que anticipaba una vuelta al mundo en escúter que haría en 1973, Hammer y su exmarido recorren la costa de Mendocino en su ciclomotor –en el que Hammer filma desde el asiento trasero. Reflejos de luz, innovadoras perspectivas y la firma de Hammer filmándose a sí misma marcan esta temprana película.

In a trip in anticipation of an around the world motor scooter tour in 1973, Hammer and her ex-husband traverse the Mendocino coast on their motorcycle – Hammer filming all the while from the rear seat. Light reflections, creative camera perspectives, and Hammer’s signature self-inclusion mark this early film.


White Cassandra (1968)

“Vistas panorámicas de las azoteas de Los Angeles y una piscina rodeada de bronceados bañistas contrastan brutalmente con el Rancho Wheeler, una tierra comunal hippy, con sus cabañas en medio de un paisaje desolado, en Sonoma. ¿Se refiere a la vida urbana de la cineasta en su infancia y la vida rural que elige cuando se hace adulta –identificándose con Casandra, la vidente que anuncia y celebra un futuro en que el capitalismo habrá acabado? ¿Y qué hay de la radical tentativa de desviar el pequeño avión con espejos y un arco y flechas, incordiando a los espíritus libres de la tierra comunal?” —Barbara Hammer

«Aerial views of Los Angeles rooftops and a swimming pool surrounded by tan sunbathers contrast starkly with the Wheeler Ranch, hippie free land of shacks and barren landscape in Sonoma County. Is this about the filmmaker’s own childhood urban lifestyle and the rural life she chose in early adult years – identifying with Cassandra, the prophet foretelling a future celebrating an end to capitalism? And what of the radical attempt to divert the small aircraft with mirrors and bow and arrows harassing the open land freestylers?» — Barbara Hammer


Traducción de los textos: Javier Oliva